خدمات حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی، نه تنها شرکتها را در زمینه گسترش بازار یاری میدهد، بلکه این قابلیت را فراهم میکند که در حوزههایی نظیر مدیریت خط تولید، مدیریت شبکه نمایندگیها، مدیریت قیمت محصولات، خدمات پس از فروش و گارانتی، و ارتباط با مصرفکنندگان نیز توانمندیهای خویش را افزایش دهند.
کلیه این موارد با اجرای پروژه سامانه فروش اینترنتی و گارانتی محصولات صباباتری برای شرکت توسعه منابع انرژی توان محقق شده است. این پروژه از دو بخش اصلی سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری و سامانه خدمات پس از فروش محصولات (گارانتی دیجیتال) تشکیل شده است. شرکت مگا از سال 1395 به عنوان مجری این پروژه در قالب یک سامانه یکپارچه، سرویسهای مختلف این پروژه را طراحی، تولید و پشتیبانی میکند. با پیادهسازی سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری و سامانه کارت گارانتی دیجیتال، شرکت مگا فرآیندهای پیشخوان خدمات (Front Office) در مجموعه صبا باتری را مدیریت کرده و این امکان را فراهم کرده که کارشناسان صبا باتری تمامی امور مرتبط با فروش و خدمات پس از فروش را بر بستر اینترنت پشتیبانی کرده و کلیه تراکنشها، امور مربوط به مشتریان، فروشندگان و نمایندگان اصلی را مدیریت کنند.
سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری
در بخش فروش محصولات مجموعه صبا باتری نیز سامانه فروش اینترنتی با 3 سرویس تکفروشی (به مصرفکنندگان نهایی)، خردهفروشی (به خردهفروشان باتری در سطح کشور) و عمدهفروشی (به نمایندگان عمدهفروش صبا باتری) تولید و راهاندازی شد.
با راهاندازی این سامانه فروش فرآیند جاری میان مجموعه صبا باتری و نمایندگان رسمی آن بهبود یافته و علاوه بر تسهیل معاملات، موجب مدیریت بهتر شبکه نمایندگی شد.
از اهداف کلی تولید سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری با سرویسهای سهگانه ذکر شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• ایجاد بستری جدید برای فروش محصولات صبا باتری
• کنترل قیمت محصولات صباباتری در بازار
• مدیریت سیستمی تمامی تراکنشهای فروش
• امکان فروش باتری در هر لحظه از شبانه روز
• مدیریت جمعآوری باتریهای استفاده شده
• تسهیل و بهبود فرآیندهای مدیریت ارتباط با نمایندگان اصلی و خردهفروش
سرویس تکفروشی
راهاندازی سامانه فروش اینترنتی محصولات به مصرفکننده نهایی (تکفروشی) بهمنظور تحقق اهداف مذکور در دستور کار قرار گرفت. با راهاندازی این سامانه، ارائه خدمات به مصرفکننده نهایی باتری خودرو بر بستر اینترنت، برای اولین بار میسر شد. در طول فعالیت این سامانه، باتریهای تولیدی بهصورت مستقیم به مصرفکننده نهایی فروخته شده و همراه با تحویل باتری، خدمات نصب در محل نیز توسط نمایندگان رسمی صبا باتری ارائه شد.
این سامانه در سراسر کشور فرآیند تحویل و نصب باتری را پشتیبانی کرده و در صدد افزایش تعداد نمایندگان به منظور ارتقای رضایت مشتریان بودهاست.
اهداف اختصاصی راهاندازی سرویس تکفروشی:
• ایجاد بستری برای ارتباط مستقیم صبا باتری با مشتریان نهایی
• ایجاد بانک اطلاعاتی مصرفکنندگان نهایی
• عدالت محوری در توزیع محصولات با هدف حمایت از حقوق مصرفکننده نهایی
• افزایش میزان فروش و ارجاع مشتری به نمایندگان
• پوشش سراسری در سطح کشور
• تحویل باتری به مشتریان در محل طبق یک نظام مشخص
• افزایش رضایت مشتریان
• تسهیل روال ثبت سفارش برای مصرفکننده نهایی
• مدیریت بهتر سفارش مشتریان از طریق کارتابل اختصاصی نمایندگان
• کنترل قیمت محصولات در سطح کشور
همزمان با راهاندازی سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری، اپلیکیشن موبایل فروش به مصرفکنندگان نهایی (تکفروشی) نیز طراحی شده و در دسترس عموم قرار گرفت. این اپلیکیشن فرآیند سفارش باتری را برای مصرفکنندگان نهایی به صورت کاملا ساده با استفاده از تلفن همراه میسر کرده است. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن در بازارهای محتوای دیجیتال منتشر شده و مصرفکنندگان نهایی میتوانند بهراحتی آن را نصب و از خدمات آن بهرهمند شوند.
سرویس خردهفروشی
تعامل مستقیم با شبکه خردهفروشی باتری در سطح کشور یکی از سیاستهای مجموعه صبا باتری برای نفوذ و تاثیرگذاری بیشتر در بازار باتری، است. برای این منظور، سرویسی در سامانه فروش اینترنتی محصولات صبا باتری راهاندازی شده که شبکه خردهفروشی و فروشگاههای عرضهکننده محصولات صباباتری از طریق آن میتوانند بهصورت رسمی در شبکه مجموعه صبا باتری عضو شوند. پیوستن به خانواده صبا باتری امکان بهرهمندی از مزایای عضویت در باشگاه مشتریان صبا باتری را برای اعضا فراهم میکند.
اهداف اختصاصی راهاندازی سرویس خردهفروشی:
• شناسایی و تکمیل پایگاه داده خردهفروشان باتری در سطح کشور
• ایجاد و مدیریت شبکه نمایندگی و توزیع محصولات صبا باتری به منظور کنترل هدفمند قیمت باتری در سطح کشور
• ارتباط مستقیم با خردهفروشان به منظور مدیریت و افزایش میزان فروش محصولات صبا باتری در سطح کشور
سرویس عمده فروشی(فروش پالتی)
فروش اینترنتی صبا باتری به نمایندگان اصلی این مجموعه با هدف مدیریت بهتر و شفافسازی روال فروش باتری در سطح کشور، اجرا شد. مخاطب این سرویس معاونت فروش صبا باتری و نمایندگان رسمی آن هستند. محصولات صبا باتری در این سامانه با قوانین خاص به نمایندگان این مجموعه فروخته شده و بنا بر شرایط، محاسبه قیمتی متفاوتی برای هر یک از نمایندگان برای خرید باتری و تحویل باتری اسقاطی صورت میگیرد.
• محاسبه بدهکاری و بستانکاری نمایندگان بهصورت سیستمی
• تسهیل روال خرید از صبا باتری توسط نمایندگان اصلی
• بهبود فرآیندهای مدیریت توزیع باتری در سطح کشور
• مکانیزهکردن نظام ثبت سفارش و پرداخت
• مدیریت زمان تحویل محمولههای باتری بهصورت دقیق و جلوگیری از سفارشهای معوق
• امکان محاوره مستقیم با نمایندگان و دریافت نظرهای آنها
• پشتیبانی از روشهای مختلف پرداخت
• بهبود سطح ارائه خدمات و پشتیبانی از روشهای نوین
سامانه کارت گارانتی دیجیتال محصولات صبا باتری
گارانتی و خدمات پس از فروش يكی از مهمترين ماموريتهای هر شرکت تولیدی بهشمار میرود که کیفیت ارائه آن متضمن بقا و توسعه عرضه محصول در بازار است. از سوی دیگر، کیفیت ارائه خدمات پس از فروش همواره يكی از نقاط ضعف شرکتهای تولیدکننده داخلی بوده است. به کارگیری روشهای سنتی و ناکارآمدی نظامهای خدمات پس از فروش، همواره موجب آن شده که بهرهمندی از اين خدمات برای مشتريان پرهزينه باشد و باعث نارضايتی آنها شود. اين در حالی است که شرکتهای تولیدی نیز به نوبه خود از هزينه سربار گزافی که از سوی خدمات پس از فروش به آنها تحمیل میشود، شكايت داشته باشند.
با توجه به این موارد، راهاندازی سامانه کارت گارانتی دیجیتال، ضمن خارجکردن فرآیند گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات صبا باتری از حالت سنتی، مدیریت این فرآیند را تسهیل کرد. از سوی دیگر، این سامانه با پیادهسازی فرآیندهای اجرایی کارآمد و نوین، جریان گارانتی و خدمات پس از فروش را بیش از پیش هدفمند کرده و سبب صرفهجویی در هزینهها و بهبود فرآیند اجرایی شد.
خدمات سامانه کارت گارانتی دیجیتال محصولات صبا باتری در قالب چهار سرویس به شرح زیر ارائه میشود:
• سرویس انتساب گارانتی
• سرویس فعالسازی گارانتی
• سرویس تعویض باتری
• سرویس کنترل کیفیت فرآیندهای گارانتی
هر یک از سرویسهای فوق از روشهای مختلفی مانند اپلیکیشن موبایل، سامانه تحت وب، بستر پیامک و ... پیادهسازی شده است. سرویس انتساب گارانتی در خطوط تولید از طریق اپلیکیشن انتساب، سرویس فعالسازی گارانتی از طریق اپلیکیشن و سامانه تحت وب و بستر پیامک، سرویس تعویض باتری از طریق اپلیکیشن نمایندگان و سرویس کنترل کیفیت فرآیندهای گارانتی از طریق اپلیکیشن کنترل کیفیت و سامانه تحت وب پیادهسازی و عملیاتی شدهاند.
سامانه گارانتی دیجیتال (ادمین) به عنوان بستر اصلی مدیریت تمامی موارد فوق و همچنین خدمات پس از فروش، با تکنولوژی روز دنیا و تحت وب تولید شده است.
حفظ اطلاعات هر باتری از لحظه تولید به بعد، نیاز به کارت گارانتی فیزیکی را از بین برده و با اسکن بارکد باتری، تمام پیشینه آن در دسترس است. بر این اساس، با حذف کارت گارانتی کاغذی، در فرآیندهای اجرایی و هزینههای مربوط به آن صرفهجویی شده است.
با استفاده از اپلیکیشن موبایل که در دسترس نمایندگان صبا باتری قرار گرفته، عملیات تعویض باتری با تمام فرآیندهای مورد نیاز بررسی و انجام میشود، و فرآیندهای سنتی تعویض باتری و ارسال بار به مجموعه صبا باتری با روشهای نوین جایگزین شده است.
علاوه بر این، در مرکز خدمات پس از فروش صبا باتری، پیشینه باتری مرجوعی و همچنین عملکرد نمایندگان خدمات پس از فروش و اقدامات مربوط به فرآیند مرجوعی و اسناد مالی، قابل نظارت و رهگیری است.
از جمله اهداف اصلی این سامانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• بهبود روال مدیریت گارانتی محصولات
• کنترل و کاهش هزینههای مستقیم و سربار گارانتی محصولات
• نظارت بر عملکرد نمایندگیهای مجاز خدمات پس از فروش
• رهگیری و مدیریت باتریهای صبا باتری از لحظه تولید تا بازگشت به کارخانه
• ایجاد بستر گارانتی دیجیتال و حذف کارت گارانتی کاغذی
• تغییر مکانیزم سنتی به دیجیتال و بهبود روند برقراری ارتباط با نمایندگان خدمات پس از فروش
• ارائه خدمات نوین به مصرفکننده نهایی در حوزه گارانتی
• تسهیل فرآیند تعویض باتری با استفاده از اپلیکیشن موبایل
• تسهیل تشکیل بارنامه و ارسال بار به منظور بررسی و کنترل کیفیت توسط نماینده به سازمان
• پیادهسازی نظام رتبهبندی نمایندگان خدمات پس از فروش