مگا در یک نگاه

درباره مگا

مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) یک شرکت تخصصی در زمینه تجارت الکترونیکی است که به پشتوانه ۱۵ سال حضور مستمر در این عرصه با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان ارشد، مجموعه­ای غنی را برای نقش آفرینی موثر در فضای کسب و کار الکترونیکی کشور فراهم آورده است. مگا به پشتوانه تجارب مختلف در بخش­های دولتی و خصوصی، در مدت زمان فعالیت خود توانسته است در حوزه‌های مختلف تجارت الکترونیکی موفقیت‌های قابل قبولی کسب نماید. در این رابطه می­توان به طور خاص به نقش کلیدی این شرکت در صنعت خودروی کشور اشاره کرد.

سال‌ها تجربه در زمینه طراحی، تولید، مدیریت و پشتیبانی از پرتال‌های گوناگون تجارت الکترونیکی و سیستم‌های فروش اینترنتی محصولات، مگا را در جایگاهی قرار داده که قادر است هر کسب و کاری را در قالب الکترونیکی تصور نموده و قابلیت‌ها و زوایای پنهان آن را برای سوددهی بیشتر تحلیل نماید و بر اساس این تحلیل، فرایند الکترونیکی شدن یک کسب و کار را راهبری و مدیریت نماید. بدیهی است که این تخصص در حوزه تحلیل کسب و کار و شناسایی فرصت‌های تجاری را نباید با تخصص تولید پرتال‌ و ابزارهای مورد استفاده در تجارت الکترونیکی یکسان فرض نمود.

ماموریت

با همه ­گیر شدن استفاده از اینترنت و فضای مجازی در ساز و کارهای روزمره آحاد جامعه، نیازمندی­ در این حوزه همه روزه در حال تغییر است. در حال حاضر تقاضا برای دریافت سرویس‌های مبتنی بر وب، به تدریج جایگزین تقاضا برای دریافت نرم افزارهای مبتنی بر وب شده است. با درک این تقاضا، شرکت مگا جایگاه خویش را در فضای کسب و کار الکترونیکی کشور به عنوان ارائه دهنده سرویس‌های مبتنی بر وب در حوزه تجارت الکترونیکی تعریف نموده است.

بر این اساس ماموریت مگا را می ­توان در قالب عبارات زیر بیان نمود:

  • ایجاد زیرساخت ­های لازم برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر وب در حوزه تجارت الکترونیکی
  • مشاوره به کارفرمایان و شرکت­های طرف قرارداد برای الکترونیکی نمودن کسب وکارها و فرآیندهای تجاری به منظور افزایش توان فروش و کیفیت خدمات پس از فروش
  • ارتقاء فضای اعتماد و اطمینان در بازار الکترونیکی در کشور از طریق ارائه خدمات با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی
  • مشارکت در رشد و گسترش فضای مجازی کشور از طریق تولید و به کارگیری آخرین دانش و دستاوردهای فنی و تکنولوژیکی در حوزه تجارت الکترونیکی

زمینه‌های فعالیت

تجربه مفید در اجرای پروژه ­های مختلف، از یک طرف مگا را قادر به فعالیت در زمینه­ های تخصصی متنوعی ساخته و از طرف دیگر، ساختار مگا و همچنین استفاده از توان سهامداران و شرکت­های همکار امکان به­ خدمت­ گیری تخصص­های لازم برای اجرای انواع پروژه‌های فناوری اطلاعات را تسهیل نموده است.

حوزه­ های اصلی که شرکت مگا به صورت تخصصی در آن فعال می ­باشد عبارتند از:

  • تامین زیرساخت­ و ارائه سرویس‌های مبتنی بر وب در حوزه تجارت الکترونیکی
  • طراحی و تولید نرم ­افزارهای فروش با رویکرد مقابله با هجوم­ های لحظه ­ای
  • طراحی و پیاده سازی شبکه مجازی توزیع کالا با حفظ و نگهداری شبکه فیزیکی موجود
  • فراهم نمودن خدمات DataCenter با امکانات Farm Server و پهنای باند نامحدود
  • طراحی و پیاده ­سازی وب سایت­ و شبکه­ های اطلاع ­رسانی
  • طراحی و ایجاد پرتال ­های تخصصی در محیط‌های اینترنت و اینترانت
  • ایجاد محیط‌های تعاملی با محوریت ارائه خدمات آنلاین
  • طراحی، تولید و پیاده ­سازی سامانه‌های حوزه خدمات پرداخت و خدمات بانکی
  • نظارت بر اجرای پروژه­ های فناوری اطلاعات در حوزه تجارت الکترونیکی

محصول دانش‌بنیان (ایرانی‌کار)

مگا در راستای گسترش تجارت الکترونیکی با اجرای پروژه‌های مختلف، ضمن ایجاد فضای امن  برای خرید مردم و ترغیب خرید اینترنتی توانسته است بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی بخش قابل توجهی از حجم مبادلات الکترونیکی کشور را به خود اختصاص دهد. به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۲، ۶۳ درصد از کل حجم ریالی مبادلات فروش اینترنتی کشور از طریق پرتال جامع خودروی کشور (ایرانی‌کار-IRANeCAR) متعلق به شرکت مگا انجام پذیرفته است.

در همین رابطه شرکت مگا با ایجاد زیرساخت‌های فنی لازم جهت ارائه خدمات تجارت الکترونیکی، موفق شده است با توسعه سامانه ایرانی‌کار، مجوزهای لازم را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت نموده و از سال ۱۳۹۵، در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد. جایگاه کلیدی این سامانه در صنعت خودرو به دلیل حجم بالای فروش و بهره‌گیری از زیرساخت منحصر به فرد کنترل هجوم‌های لحظه‌ای کاربران، از علل اصلی انتخاب این سامانه به عنوان یک محصول دانش بنیان بوده است.

سامانه ایرانی‌کار با هدف ارائه سرویس‌های خدماتی متنوع به کاربران عمومی صنعت خودرو راه‌اندازی شده و هم اکنون بیش از ده سال است که محمل فروش اینترنتی محصولات اکثر خودروسازهای بزرگ کشور بوده و نزدیک به ۳ میلیون دستگاه خودرو از طریق این بستر به فروش رسیده است. از این منظر، پرتال ایرانی‌کار را می‌توان یک برند کاملا شناخته شده در صنعت خودروی کشور به شمار آورد.

از سوی دیگر، ماموریت اصلی ایرانی‌کار، ایجاد و راه‌اندازی پرتال جامع خودرو کشور به منظور مرتبط کردن فعالان صنعت خودرو، ارائه اطلاعات در خصوص تازه‌ترین فناوری‌های صنعت خودرو، ارائه اطلاعات درخصوص گرایش‌ها و سمت گیری‌های بازار جهانی می‌باشد.

این ماموریت به استناد ماده ۷۹ قانون تجارت الکترونیکی مصوب مجلس شورای اسلامی ۱۳۸۲) و ماده ۳۷ برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی کشور مصوب هیئت وزیران ۱۳۸۴) از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صنایع و معادن سابق) به این پرتال واگذار گردیده است.

اجرای این ماموریت را می‌توان در قالب موارد زیر بیان نمود:

 

  • ارائه سرویس‌های خدماتی برخط در حوزه خودرو به کاربران
  • تولید، جمع‌آوری و انتشار خبر و محتوای الکترونیکی در ارتباط با صنعت خودرو

به عبارت دیگر کارکردها و توانمندی‌های عمده ایرانی‌کار در قالب ۳ سرویس اصلی به شرح زیر قابل بیان است:

  • سرویس‌های خرید و فروش
  • سرویس‌های خدماتی
  • سرویس‌های اطلاع‌رسانی

ساختار سازمانی

از آن جایی که محور اصلی فعالیت‌های مگا بر اجرای پروژه قرار گرفته است، ساختار سازمانی شرکت به صورت ماتریسی طراحی شده است تا امکان استفاده همزمان از نظام مدیریت پروژه­­ای و نظام مدیریت وظیفه‌ای میسر گردد. جهت تقویت بنیان­ های پروژه محور، ساختاری منعطف برای سطوح مختلف شرکت طراحی شده و اصل تفویض اختیار  و غنی­ سازی شغلی در راستای ارتقاء سرمایه انسانی در طراحی­ های انجام شده مورد توجه قرار گرفته است. ساختار سازمانی مگا و نحوه ارتباط ارکان آن با یکدیگر در نمودار زیر ترسیم شده است.

    سبد خرید