راهکار ها

زیرساخت فروش اینترنتی

زیرساخت­ های نرم ­افزاری و سخت­ افزاری شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) در طی این مدت تجهیز شده، توسعه یافته و برای فروش اینترنتی محصولات ویژه­ سازی گردیده است. به پشتوانه این زیرساخت فروش اینترنتی مگا قادر است فروش اینترنتی را نه در قالب یک نرم ­افزار منفرد، بلکه به ‌صورت یک سرویس کامل (شامل کلیه نیازمندی­ های سخت افزاری و نرم­ افزاری) به مشتریان خود ارائه کند.

به بیان دیگر مگا در حوزه فروش اینترنتی توانایی پاسخگویی به مسائل در تمامی بخش‌های فرآیند فروش را دارد. این زیرساخت بر مبنای الگوی رایانش ابری ایجاد شده و مشتریان را از هرگونه سرمایه­ گذاری در حوزه نرم­ افزار، سخت­ افزار و پشتیبانی برای فروش اینترنتی محصولات بی­ نیاز می­ سازد.

برای مثال ظرف یک دهه اخیر، از طریق یکی از محصولات شرکت و با بهره ­گیری از این زیرساخت نزدیک به ۳ میلیون دستگاه خودرو به مبلغ بیش از ۷۶۰ هزار میلیارد ریال به فروش رسیده است. رشد چشمگیر آمارهای فروش نشان دهنده رضایت مشتریان از عملکرد این زیرساخت به ویژه در سال­های اخیر است. در قسمت‌های بعدی به ویژگی­ ها و امکانات این زیرساخت به اختصار اشاره خواهد شد.

فروشگاه مجازی

فروشگاه مجازی از جمله قابلیت هایی است که زیر ساخت نرم ­افزاری مگا در اختیار فروشندگان کالا قرار می­ دهد. در این فروشگاه، تمامی فرآیندهای جاری یک فروشگاه فیزیکی مدل سازی شده و به صورت مجازی در اختیار کاربر قرار می­ گیرد. این امکانات شامل موارد زیر می­ باشد:

  • رویت و بررسی کالا
  • آگاهی از ویژگی­ ها ومشخصات کالا
  • دریافت بروشورها و کاتالوگ­ های کالا
  • آگاهی از قیمت کالا و نحوه پرداخت
  • آگاهی از نحوه تحویل یا بازپس گیری کالا
  • خرید محصول

این امکانات در قالب فضایی که مُبلّغ برند محصول یا برند دارنده کالا می ­باشد به مشتری عرضه می­ گردد. این فضا، ویترین فروشگاهی صاحب برند است که در یک محیط مجازی به مشتری عرضه می ­گردد.

از منظر فنی، ویترین فروشگاهی، نقش دفتر پیشخوان را ایفا می­ نماید که در آن کلیه سیستم­ ها و فرآیندهای مرتبط با مشتری پشتیبانی می­ گردد. دفتر پیشخوان به طور مستمر و مجزا با سیستم­ های درون سازمانی صاحب برند در ارتباط بوده و به صورت مستقیم و برخط به مبادله اطلاعات می­ پردازد.

طراحی و پیاده سازی شبکه مجازی توزیع کالا

گستره خدمات­ رسانی زیرساخت مگا محدود به فروش کالا نبوده و در زمینه توزیع و تحویل کالا نیز قابلیت های فراوانی را برای مجموعه­ های بزرگ تولیدی فراهم می ­کند. ایجاد شبکه نمایندگی ­های مجازی، از جمله مهمترین این قابلیت ها به شمار می­ رود. ایجاد شبکه نمایندگی در فضای مجازی نیازمند سرمایه­ گذاری گسترده­ای نیست. این امر از طریق برقراری ارتباط مکانیزه با شبکه فروشگاهی کشور و ایجاد مجموعه ­ای از فروشندگان کالا که تحت نظام­ ها و دیسیپلین­ های شرکت مادر به عرضه کالا می ­پردازند میسر می­ گردد. امکاناتی که زیرساخت مگا در اختیار کاربران قرار می­ دهد به قرار زیر است:

  • مدیریت قیمت گذاری کالا
  • مدیریت مبادله کالا در شبکه نمایندگی­ ها
  • مدیریت پرداخت ها و حساب های بدهکاری و بستانکاری در شبکه نمایندگی­ ها
  • مدیریت تحویل کالا به مصرف کننده
  • مدیریت موجودی انبار
  • مدیریت گارانتی کالا

نمایندگان فیزیکی صاحب برند در صورت وجود، یکی از نقش آفرینان و ارکان اصلی شبکه نمایندگی­ های مجازی به شمار می ­روند. شبکه نمایندگان مجازی در حقیقت تقویت کننده و مکمل شبکه نمایندگان فیزیکی بوده که باعث گسترش بازار و بهبود خدمات­ رسانی به مشتری می­ گردند.

محیط های نرم افزاری

زیرساخت فروش اینترنتی حاوی ۴ محیط نرم ­افزاری جداگانه به شرح زیر می ­باشد:

  • نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی
  • نرم‌افزار فروش‌ ویژه
  • نرم‌افزار صف
  • اپلیکیشن موبایل

نرم افزار فروش اینترنتی

با استفاده از این نرم ­افزار، تولیدکننده یا توزیع کننده کالا قادر است انواع محصولات خویش را برای فروش به نمایش گذاشته و فرآیند معرفی و ورود به بازار را تسهیل کند. همچنین به راحتی محصولات خود را با راندمان بالا به فروش برساند. بخش مدیریت نرم­ افزار این امکان را در اختیار کاربر قرار می­ دهد که مشخصات هر محصول و شرایط فروش را تعریف نموده، نقش نمایندگی ­ها را معین کرده و روند ثبت نام ­ها و پرداخت­ ها را مشاهده و نظارت نماید. متقابلا نرم­ افزار بستری ساده، سریع و امن را جهت خرید در اختیار مشتریان قرار می­ دهد.

مشتری با انتخاب محصول مورد نظر خویش، به راحتی وارد درگاه­ های بانکی شده و مبلغ محصول را مستقیما به حساب فروشنده واریز می­ نماید. وی از طریق نرم­ افزار تمامی اطلاعات و اسناد مورد نیاز را جهت پیگیری خرید خویش دریافت می­ دارد. خرید از این فروشگاه اینترنتی در تمامی ساعات شبانه ­روز امکان پذیر بوده و سیستم به صورت خودکار کلیه فرآیندهای یک خرید موفق را تا مرحله واریز وجه پشتیبانی می­ کند. همچنین تمامی وقایع در سیستم ثبت شده که امکان تهیه انواع گزارش­ از سیستم را فراهم می­ کند.

نرم افزار فروش های ویژه

در فروش­ های ویژه که به مناسبت­ های مختلف اتفاق می­افتد، تولیدکنندگان یا توزیع کنندگان کالا، تعداد محدودی از محصولات محبوب خویش را با قیمت­ مناسب برای فروش عرضه می­ کنند که معمولا با استقبال شدید خریداران در یک بازه زمانی کوتاه رو به رو می­ گردد. به این شکل که سایت فروش اینترنتی به دلیل هجوم فراوان، برای زمان­ طولانی از دسترس خارج شده و یا دچار کندی شدید می­ گردد. بخش فروش های ویژه سامانه برای مقابله با این هجوم، ویژه ­سازی شده است.

این قسمت از سامانه به دلیل استفاده از تکنولوژی­ های برتر و برخورداری از منابع سیستمی قابل گسترش، قابلیت پایداری بسیار زیادی داشته و امکان ارائه سرویس از طریق سیستم نوبت­ دهی و مستندسازی همزمان به تعداد کثیری از کاربران اینترنتی را دارا است.

نرم افزار صف

در فروش‌های ویژه که با استقبال و هجوم مشتریان رو به رو می ­گردد، بعضاً لازم است که مشتریان برای ورود به سایت در یک صف ورودی قرار گیرند. این نرم ­افزار امکان تشکیل صف را میسر می­ سازد. نرم ­افزار از یک پردازنده شمارشگر استفاده می­ کند که نوبت هر مشتری را تعیین نموده و به وی اعلام می­ نماید.

موارد مختلفی که برای استفاده از سیستم صف می‌توان برشمرد به شرح زیر می­ باشد:

  • در سیستم‌های اینترنتی فروش­های ویژه با هجوم بالای متقاضیان
  • در سیستم‌های پیش‌فروش کالا
  • در برنامه‌های قرعه‌کشی برای اعطای جوائز
  • در برنامه‌هایی که نیاز به اولویت‌بندی کاربران بر حسب مجموعه‌ای از شاخص‌های تعیین شده است

این نرم ­افزار با نرم ­افزار اصلی در ارتباط بوده و با تعیین تکلیف شدن هر مشتری اجازه ورود مشتری بعدی را صادر می­ کند. همچنین با مدیریت هجوم در هنگام فروش­ های ویژه، مانع از اتلاف وقت مشتری و ایجاد نارضایتی می­ گردد.

اپلیکیشن موبایل

زیرساخت فروش اینترنتی مگا امکان بهره­ مندی از اپلیکیشن موبایل را به منظور سهولت در دسترسی به امکانات فروش، فراهم می­ آورد. از عمده ­ترین مزیت­های اپلیکیشن­های تجاری می ­توان به امکان ارتباط دو طرفه کاربر و اپلیکیشن و همچنین ردگیری نتایج رفتار کاربر با اپلیکشن اشاره کرد. کارکرد دیگر اپلیکیشن­های موبایل این است که راه فروش را به دلیل سریع الوصول بودن هموار می‌کنند. مهم­ترین موضوع در استفاده از اپلیکیشن­های موبایل بحث مشارکت و همراهی کاربران می‌باشد که می‌تواند خود به عنوان یک ابزار وفادارسازی مشتریان استفاده گردد.

پشتیبانی از فرآیندهای فروش

زیرساخت پشتیبانی از فرآیندهای فروش امکان تعبیه ­سازی تمامی روش­های رایج فروش را به فراخور نیاز مشتریان فراهم می­ سازد. به عبارت دیگر تمام فرآیندهای فروش در این زیرساخت مدل­سازی شده و قابل بهره­ برداری می ­باشد. انواع روش ­های فروش که توسط این زیرساخت پشتیبانی می‌شود مانند فروش نقدی، پیش فروش، فروش مستقیم، فروش شخصی، فروش منعطف، فروش ویژه، فروش دسته جمعی و… می­ باشد.

سرور و پهنای باند

با استفاده از زیرساخت فروش اینترنتی، فروشنده محصول، هیچ­گونه نیازی به تامین سرور و پهنای باند برای فروش‌های اینترنتی نخواهد داشت و این امکانات به صورت سرویس به وی ارائه خواهد شد.

در این زیرساخت هیچگونه محدودیتی برای تامین منابع سروری نظیر (Hard ,Ram ,CPU) وجود ندارد. بدین منظور، زیرساخت مگا از تکنولوژی مزرعه سرور (Farm Server) استفاده می­کند. با به­ کارگیری این تکنولوژی منابع سروری بسته به میزان نیاز قابل افزایش یا کاهش می­ باشد. بر این اساس در زمان­ های اوج ترافیک و فشار می ­توان به صورت لحظه ­ای منابع سروری را ارتقاء بخشید. همچنین زیرساخت فروش اینترنتی دارای یک حوزه سروری پشتیبان نیز می­باشد که در صورت بروز هرگونه خلل در کارکرد سرورهای درگیر، سرورهای پشتیبان در حداقل زمان ممکن وارد مدار خواهند شد.

این وضعیت در ارتباط با پهنای باند نیز وجود دارد که امکان ارائه پهنای باند بدون محدودیت برای پشتیبانی از فرآیند فروش را فراهم می­کند. از جمله خدمات کاربردی این زیرساخت، ارائه الگوی رایانش ابری به صورت زیرساختی و در حوزه­ های سخت­ افزاری و نرم­ افزاری به منظور سرویس به بهره ­برداران می ­باشد. با بهره ­گیری از این الگو بهره­ برداران دیگر نیازی به سرمایه ­گذاری به منظور تهیه سرور مناسب و یا خریداری مجوز نرم ­افزار به صورت جداگانه ندارند و به این ترتیب هزینه ­های تحمیلی به آنان به میزان چشمگیری کاهش پیدا می­ کنند.

پروتکل‌های فروش اینترنتی

به منظور جابه­ جایی امن مقادیر زیادی پول و منابع اعتباری، زیرساخت فروش اینترنتی مگا به انواع پروتکل­ های امنیتی و بانکی مجهز می­ باشد در ادامه شرح مختصری از این پروتکل­ ها ارائه خواهد شد:

پروتکل های امنیتی

امروزه جهت برقراری ارتباط و تبادل داده و اطلاعات، از وب و فضای مجازی استفاده می‌شود. این تبادل اطلاعات در عین حال که دقت و سرعت پردازش را به طور قابل ملاحظه ­ای بالا برده است، در معرض خطرات و تهدیداتی نیز قرار دارد. این انتقال داده­ ها باید در یک بستر امن صورت گیرد تا به اعتماد استفاده کنندگان خدشه­ ای وارد نشود. خطرات امنیتی زیادی از قبیل سرقت و یا تغییر محتوای پیام­ ها می­تواند تبادل اطلاعات را خدشه­ دار کند. مثلاً در زمینه یک خرید و فروش کالا از طریق وب ممکن است خریدار و فروشنده یکدیگر را نشناسند، لذا می‌بایستی مکانیزم­ هایی تدارک دید تا اعتماد به این گونه معاملات که همان تجارت الکترونیکی است به وجود آید. این اطمینان تنها از طریق تضمین امنیت و اعتبار تبادل الکترونیکی داده‌ها صورت می‌گیرد.

برخی از امکانات امنیتی زیرساخت به شرح زیر می­ باشد:

  • ایجاد شبکه امن برای اتصال به سامانه مدیریتی سایت
  • ایمن ­سازی سیستم عامل و سطح دسترسی­ های محلی
  • ایمن­ سازی سرورها برای مقابله با حملات سایبری

پروتکل های بانکی

زیرساخت فروش اینترنتی مگا هم اکنون با تمامی شرکت­ های پرداخت الکترونیکی PSP کشور در ارتباط بوده و تمامی ضوابط و پروتکل­های اجرایی ایشان، برای مبادلات الکترونیکی پول در این زیرساخت پیاده­ سازی شده است. از این رو برقراری یک نظام جدید فروش اینترنتی و یا ایجاد هرگونه تغییر در آن به سادگی امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین زیرساخت فروش اینترنتی مگا برای مبادله الکترونیکی وجوه­، دارای نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور می ­باشد.

امکان ارسال گروهی پیام های آگاه سازی

اطلاع ­رسانی لحظه­ای و برخط به مشتریان توسط سیستم­ های ارسال پیام­های آگاه ­سازی بر پایه فناوری­ های موجود لازم و ضروری به نظر می­ رسد. اطلاع از موفقیت یا عدم موفقیت در ثبت­ نام، پرداخت و مواردی مشابه جهت افزایش رضایت­مندی مشتریان گامی مهم تلقی می ­شود. در همین راستا زیرساخت فروش اینترنتی مگا به پنل ارسال گروهی پیام­ های آگاه­ سازی از طریق ایمیل و پیامک مجهز می­ باشد. این سیستم ­ها نیاز موجود در خصوص فروش اینترنتی محصولات را به طور کامل برطرف می­ نمایند. از مزایای عمده این سرویس، عدم نیاز به درگیر شدن بهره ­بردار این زیرساخت در مدیریت ارسال پیام­ ها می ­باشد.

مرکز تماس و پشتیبانی مشتریان

زیرساخت فروش اینترنتی مگا شامل یک مرکز تماس و پشتیبانی از مشتریان نیز می­ گردد. این مرکز وظیفه پاسخگویی به مشتریان و رفع مشکلات ایشان در روند انجام خرید اینترنتی را برعهده دارد. همچنین ارتباط با بانک­ ها و رفع مغایرت­ ها در پرداخت­های صورت گرفته نیز از جمله وظایف این مرکز است. گزارش ­های این مرکز به بهره­ برداران زیرساخت مگا در امر تحقیقات بازار و نظرسنجی مشتریان یاری می­ رساند. در این مرکز تمامی تماس­ های مشتریان قابل ضبط و بررسی می­ باشد. در واقع استفاده از این زیرساخت منجر به شکل­ گیری زیر سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان شده و احتمال رجوع مجدد مشتری به برند را افزایش می­ دهد.

باشگاه مشتریان

به کارگیری زیرساخت فروش مگا این امکان را برای بهره­­ برداران ایجاد می­ کند تا از مزیت­های باشگاه مشتریان نیز بهره ­مند شوند. در واقع زیرساخت فروش اینترنتی مگا فرآیندهای اصلی مورد نیاز برای راه ­اندازی باشگاه مشتریان را در خود دارد. این زیرساخت مزایایی مانند تمرکز بر برنامه­ های جذب مخاطب، جشنواره­ ها و طرح­ های تشویقی، کاهش هزینه­ های بازاریابی، افزایش رتبه برند و دیگر داده­ های تحلیلی مورد نیاز جهت تعامل بهتر با مشتریان را نیز درخود جای داده است. همچنین از دیگر مزیت­ های باشگاه مشتریان می­ توان به قابلیت گزارش­گیری و تحلیل لحظه­­ ای رفتار مشتریان اشاره کرد که می­ تواند تاثیر به سزایی در حفظ و نگهداشت مشتریان داشته باشد.

    سبد خرید