فروشگاه اینترنتی محصولات صباباتری

خدمات قابل ارائه در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه­ های اینترنتی کالا، نه تنها شرکت‌های تولیدی بزرگ را در زمینه گسترش بازار یاری می­ رساند، بلکه این قابلیت را فراهم می­کند، تا در حوزه­ هایی نظیر مدیریت خط تولید، مدیریت شبکه نمایندگی‌ها، مدیریت قیمت محصولات، خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات و ارتباط با مصرف کنندگان نهایی توانمندی­ های خویش را افزایش دهند.

تمامی موارد ذکر شده، با اجرای پروژه فروشگاه اینترنتی محصولات صباباتری برای شرکت توسعه منابع  انرژی توان محقق شده است. این پروژه از دو بخش اصلی سامانه فروش اینترنتی محصولات صباباتری و سامانه خدمات پس از فروش محصولات (کارت گارانتی دیجیتال) تشکیل شده است. شرکت مشاورین گسترش الکترونیک ایما (مگا) از سال ۱۳۹۵، به عنوان مجری این پروژه در قالب یک سامانه یکپارچه سرویس­ های مختلف را طراحی، تولید، و پشتیبانی می‌نماید. با پیاده­ سازی سامانه فروش اینترنتی محصولات صباباتری و سامانه کارت گارانتی دیجیتال، شرکت مگا فرآیندهای پیشخوان خدمات (Front Office) در مجموعه صباباتری را مدیریت کرده و این امکان فراهم شده است که کارشناسان صباباتری تمامی امور مرتبط با فروش و خدمات پس از فروش را بر بستر اینترنت پشتیبانی کرده و به صورت سیستمی تمامی تراکنش‌ها، امور مربوط به مشتریان، فروشندگان، نمایندگان اصلی را مدیریت نمایند.

سامانه فروش اینترنتی محصولات صباباتری

در بخش فروش محصولات مجموعه صباباتری، سامانه فروش اینترنتی با ۳ سرویس تک فروشی (به مصرف کنندگان نهایی)، خرده فروشی (به خرده فروشان باتری در سطح کشور) و عمده فروشی (به نمایندگان عمده فروش صباباتری) تولید و راه­ اندازی شده است.

لازم به ذکر است راه ­اندازی سامانه فروش اینترنتی نه تنها سبب کمرنگ شدن خدمات شبکه نمایندگان مجموعه صباباتری نشده است بلکه با بهبود روال فی­ مابین مجموعه صباباتری و نمایندگان رسمی این مجموعه، علاوه بر تسهیل معاملات، سبب مدیریت بهتر شبکه نمایندگی خواهد شد.

از اهداف کلی تولید سامانه فروش اینترنتی محصولات صباباتری با سرویس‌های سه گانه‌ی ذکر شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد بستری جدید برای فروش محصولات صبا باتری
  • کنترل قیمت محصولات صباباتری در بازار
  • مدیریت سیستمی تمامی تراکنش‌های فروش
  • امکان فروش باتری در هر لحظه از شبانه روز
  • مدیریت جمع آوری باتری‌های کهنه
  • تسهیل و بهبود فرآیندهای مدیریت ارتباط با نمایندگان اصلی و خرده فروش
سرویس تک فروشی

به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین شده، ابتدا راه ­اندازی سامانه فروش اینترنتی محصولات به مصرف کننده نهایی (تک فروشی) در دستور کار قرار گرفت. با راه­ اندازی این سامانه برای اولین بار ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی بر بستر اینترنت میسر شد. در طول فعالیت این سامانه، باتری‌های تولیدی به صورت مستقیم به مصرف کننده نهایی فروخته شده و همراه با تحویل باتری، خدمات نصب در محل نیز توسط نمایندگان رسمی صبا باتری ارائه گردید. در حال حاضر این سامانه در سراسر کشور فرآیند تحویل و نصب باتری را پشتیبانی کرده و در حال افزایش تعداد نمایندگان به منظور افزایش رضایت مشتریان می‌باشد.

اهداف اختصاصی راه­ اندازی سرویس تک فروشی به شرح زیر است:

  • ایجاد بستری برای ارتباط مستقیم صباباتری با مشتریان نهایی
  • ایجاد بانک اطلاعاتی مصرف کنندگان نهایی
  • عدالت محوری در توزیع محصولات با هدف حمایت حقوق مصرف کننده نهایی
  • کنترل قیمت محصولات در سطح کشور

همزمان با راه ­اندازی سامانه‌ی فروش اینترنتی محصولات صباباتری، اپلیکیشن موبایل فروش به مصرف کنندگان نهایی (تک فروشی) نیز تولید و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. این اپلیکیشن فرآیند سفارش باتری را برای مصرف کنندگان نهایی به صورت کاملا ساده با استفاده از تلفن همراه میسر ساخته است. لازم به ذکر است این اپلیکیشن در بازار های محتوای دیجیتال منتشر شده و مصرف کنندگان نهایی می توانند به راحتی آن را نصب و از خدمات ارائه شده بهره مند گردند. در حال حاضر این سامانه در سراسر کشور فرآیند تحویل و نصب باتری را پشتیبانی کرده و در حال افزایش تعداد نمایندگان به منظور افزایش رضایت مشتریان می باشد.

سرویس خرده فروشی

یکی از سیاست‌های مجموعه صباباتری برای نفوذ و تاثیرگذاری بیشتر در بازار باتری، تعامل مستقیم با شبکه خرده فروشی باتری در سطح کشور می‌باشد. برای این منظور در سامانه فروش اینترنتی محصولات صباباتری، سرویسی راه­ اندازی شده است که از طریق آن شبکه خرده فروشی و فروشگاه ­های عرضه کننده محصولات صباباتری قادر هستند خود را به مجموعه صباباتری معرفی نموده و به صورت رسمی به عضویت این شبکه درآیند. پیوستن به خانواده صباباتری این امکان را برای اعضاء فراهم می‌کند که از مزایای عضویت در باشگاه مشتریان صباباتری نیز بهره‌مند گردند. اهداف اختصاصی و ویژه راه­ اندازی این سرویس به شرح زیر است:

  • شناسایی و تکمیل پایگاه داده خرده فروشان باتری در سطح کشور
  • ایجاد و مدیریت شبکه نمایندگی و توزیع محصولات صباباتری به منظور کنترل هدفمند قیمت باتری در سطح کشور
  • ارتباط مستقیم با خرده فروشان به منظور مدیریت و افزایش میزان فروش محصولات صباباتری در سطح کشور

سرویس عمده فروشی (فروش پالتی)

پس از پیاده­ سازی سرویس فروش اینترنتی محصولات به خرده فروشان، به منظور مدیریت بهتر و شفاف سازی روال فروش باتری در سطح کشور، فروش اینترنتی باتری به نمایندگان اصلی این مجموعه آغاز شده است. مخاطب این سرویس معاونت فروش صباباتری و نمایندگان رسمی مجموعه صباباتری می­باشند. در سامانه‌ مذکور، محصولات صباباتری با قوانین خاص به نمایندگان این مجموعه فروخته شده و بسته به شرایط متفاوت با هرکدام از نمایندگان محاسبات قیمتی متفاوتی در خرید باتری و تحویل باتری اسقاطی صورت خواهد گرفت. اهداف اصلی این سرویس، موارد زیر است:

  • بهبود روال معامله با نمایندگان اصلی
  • محاسبه بدهکاری و بستانکاری نمایندگان به صورت سیستمی
  • تسهیل روال خرید از صباباتری توسط نمایندگان اصلی
  • بهبود روال های مدیریت توزیع باتری در سطح کشور

سامانه کارت گارانتی دیجیتال محصولات صباباتری

گارانتی و خدمات پس از فروش یکی از مهمترین ماموریت­ های هر شرکت تولیدی بوده و کیفیت ارائه آن متضمن بقا و توسعه عرضه محصول در بازار می ­باشد. از سوی دیگر، کیفیت ارائه خدمات پس از فروش همواره یکی از نقاط ضعف شرکت‌های تولید کننده داخلی بوده است. به کارگیری روش های سنتی و ناکارآمدی نظام ­های خدمات پس از فروش، همواره بهره­ مندی از این خدمات را برای مشتریان پرهزینه ساخته و باعث نارضایتی ایشان شده است. این در حالی است که شرکت های تولیدی نیز به نوبه خویش از هزینه سربار گزافی که حوزه خدمات پس از فروش تحمیل می­ نماید، شکایت داشته ­اند.

با توجه به موارد ذکر شده با راه­اندازی سامانه کارت گارانتی دیجیتال ضمن خارج کردن فرآیند گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات صباباتری از حالت سنتی، مدیریت این فرآیند را تسهیل نموده و با پیاده ­سازی روال‌های اجرایی کارآمد و نوین، فرآیند گارانتی و خدمات پس از فروش را بیش از پیش هدفمند کرده و سبب صرفه­ جویی در هزینه­ ها و بهبود روال‌ اجرایی شده است.

خدمات سامانه کارت گارانتی دیجیتال محصولات صباباتری در قالب چهار سرویس به شرح زیر ارائه می‌گردد:

  • سرویس انتساب گارانتی
  • سرویس فعال سازی گارانتی
  • سرویس تعویض باتری
  • سرویس کنترل کیفیت فرآیندهای گارانتی

با نگهداری اطلاعات هر باتری از لحظه تولید به بعد، نیازی به کارت گارانتی فیزیکی نبوده و با اسکن بارکد باتری تمام پیشینه‌ی آن در دسترس و مشخص می‌باشد. بر این اساس با حذف کارت گارانتی کاغذی، در فرآیندهای اجرایی و هزینه‌های مربوطه صرفه جویی می‌گردد.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل و یا سامانه کارت گارانتی دیجیتال که در دسترس نمایندگان صباباتری قرار گرفته است، عملیات تعویض باتری با تمام روال‌های مورد نیاز بررسی و انجام می‌پذیرد.

علاوه بر این در مرکز خدمات پس از فروش صباباتری، پیشینه‌ی باتری مرجوعی و همچنین عملکرد نمایندگان خدمات پس از فروش و اقدامات مربوط به روال مرجوعی و اسناد مالی قابل نظارت و رهگیری می‌باشد.

از جمله اهداف اصلی این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود روال مدیریت گارانتی محصولات
  • کنترل و کاهش هزینه­ های مستقیم و سربار گارانتی محصولات
  • نظارت بر عملکرد نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش
  • رهگیری و مدیریت باتری‌های صباباتری از لحظه تولید تا بازگشت به کارخانه
  • ایجاد بستر گارانتی دیجیتال و حذف کارت گارانتی کاغذی
  • تغییر مکانیزم سنتی به دیجیتال و بهبود روند برقراری ارتباط با نمایندگان خدمات پس از فروش
  • ارائه خدمات نوین به مصرف کننده نهایی در حوزه گارانتی

پروژه
فروشگاه اینترنتی محصولات صباباتری

کارفرما:
شرکت توسعه منابع انرژی توان (صبا باتری)

سال:
1395

    سبد خرید